mandag 27. oktober 2014

Medisiner og bivirkninger

Jeg ser at veldig mange blir litt "mettet" på bivirkninger av alle medisinene vi må ta gjennom et forsøk. Jeg har ikke vært så plaget og syntes det meste har vært helt greit. Jeg er ellers frisk (vår utfordring er sperm), og lite plaget av hormoner til vanlig.

Her er litt kort om mine erfaringer så langt. Prisene er fra 2014.



Synarela (nesespray)
Brukes i starten av et ordinært forsøk for å dempe kroppens egen hormonproduksjon og styre eggløsning. Man setter kroppen i en slags kunstig overgangsalder, og det er her mange rapporterer om en mengde bivirkninger. Jeg hadde veldig lite bivirkninger, og syntes egentlig det var helt greit å ta denne. Jeg hadde lette hetetokter, men ikke noe som var veldig plagsomt. Menstruasjonen som kom mens jeg brukte sprayen var lett og ganske kortvarig.
939,-/flaske (ca 60 doser)

Gonal f
Injeksjonssprøyter med follikkelstimulerende hormoner for å modne flere eggposer samtidig. Jeg fikk modnet mange follikler og følte meg litt "stinn" og oppblåst (litt som før mens), men hadde det ellers veldig bra. Ingen humørsvinger og hetetoktene forsvant når jeg begynte med sprøytene.
Jeg fulgte en dosering på 150, dvs at en penn med 450 ie rekker til 3 dager.
Ca 1600,-/penn (450 ie)
Ca 3200,-/ penn (900 ie)

Ovitrelle
Eggløsningssprøyten som settes to dager før egguthenting. Jeg opplevde ingen endring etter å ha satt denne.
Ca 360,-/ penn

Egguthenting
Ca 20 minutter før egguttaket fikk jeg fire piller (2x 1 gram paracet, Diclofenac og Dormicum) og de satte lokalbedøvelse i skjeden. For meg var egguttaket det værste med hele forsøket da det var veldig smertefullt. Jeg merket ingenting når de gikk igjennom skjedeveggen, det var helt greit, men punkteringen og "utsugingen" av folliklene gjorde veldig vondt. Jeg hadde 18 modne follikler og det føltes som en evighet, men da nesten alle eggene var av topp kvalitet vil jeg si at det var verdt det.

Lutinus
Progesterontilskudd, settes vaginalt fra to dager før egginnsetting. Vi som går igjennom IVF må ta dette tilskuddet da det berømte "gule legemet" ikke dannes hos oss.
Jeg syntes Lutinus er rimelig problemfritt; lett å sette inn (en stor pille) og lite griseri. Jeg har brukt denne både i ordinært forsøk og i fryseforsøkene. 3 piller pr dag.
Ca 495,-/pakke (holder til 7 dager)

Progynova
Tabletter som inneholder østrogen, hindrer modning av follikler under et TIN forsøk. De ser ut som p-piller og jeg har tatt to om morgenen og en om kvelden.
Disse har jeg ikke hatt noen bivirkninger av og jeg har ikke hatt noen eggmodning (da blir forsøket avbrutt).
Ca 100,-/pakke (3 brett)

Medisinutgiftene til et ordinært forsøk med egguttak kom totalt på ca 10 000,-. Utgifter til fryseforsøk er minimale i forhold, ca 1100,-.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar