mandag 3. november 2014

Assistert befruktning og akupunktur

Jeg har tenkt mye på akupunktur og vurdert frem og tilbake om jeg skal gi meg i kast med dette i forbindelse med vårt neste forsøk. "Tenk om det hjelper" og "helgardering" er definitivt fremtredende tanker. Jeg er selv veldig glad i disse nålene og har hatt utbytte av slik behandling i andre sammenhenger, men jeg kjenner veldig på usikkerheten her.

Det er lett å finne solskinnshistoriene, et lite googlesøk ramser opp en drøss, og tenk så flott om det bare var dette som skulle til! 

Jeg syntes det er viktig å vurdere flere aspekter før man eventuelt går i gang med et slikt opplegg i tillegg til alt man skal igjennom med assistert befruktning:


  • Er du komfortabel med akupunktur? Eller fører det til mer stress?
  • Økonomi. Mange klinikker anbefaler flere behandlinger, og det koster (i tillegg til alle andre utgifter vi IVF' ere har)!
  • Har akupunktøren erfaring med IVF?

Her er et utdrag fra nifab.no sitt sammendrag av metaanalysen etter forskning på akupunktur og assistert befruktning:

Det foreligger dokumentasjon på at akupunktur har effekt med hensyn til antallet levendefødte når det utføres samme dag som innsetting av embryo... finner sted .... men ikke når det utføres to til tre dager etter ET . Det foreligger ikke dokumentasjon på at akupunktur har effekt på svangerskapsutfall når det utføres rundt tidspunktet for uthenting av eggcellene.

Du kan lese hele sammendraget her:
Akupunktur og assistert befruktning

Vet ikke om jeg vil gå i gang med nåler denne runden, men gjør jeg det skal dere absolutt få vite det.

Jeg vil gjerne høre om deres erfaringer og tanker rundt dette. Noen med gode/dårlige erfaringer? Ble du gravid? Ble det mange behandlinger? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar