tirsdag 16. desember 2014

The two week wait

Så er vi der igjen, snart i midten av de lange to ukene, og vi kan ikke gjøre annet enn å vente. Verden står stille, timene snegler seg av sted. Vil embryoet feste seg denne gangen?

Vi har vært her fire ganger tidligere, og det er faktisk slik at det blir litt lettere for hver gang. Kanskje fordi vi vet hva vi går til, kanskje fordi den ekstatiske optimismen vi følte etter den første innsettingen, den som slo oss litt i bakken når resultatene uteble, har landet og blitt noe mer jordnær. Ønsket er like sterkt, håpet like stort, men realiteten mye mer tilstede. Vi var så sikre på at det skulle gå raskt når vi først fikk hjelp med IVF og nedturen når det gang på gang ikke klaffet ble tyngere å bære.




Men kanskje, kanskje har jeg også blitt flinkere til å aktivisere meg selv. For at det er en treningssak er jeg ikke i tvil om, det er bare at jeg helst ikke VIL bli flink til å vente. Jeg vil jo bare at det skal klaffe! Jeg vil jo bare bli gravid og få et nydelig lite vesen å hengi meg til om 9 måneder. Jeg vil det nå! Men så spiller da ikke universet helt på lag med mine ønsker alltid, og det er bare å innfinne seg.

Adventstid er ventetid, og vi venter. Det føles litt brutalt nå å skulle ta blodprøven lille julaften. Det blir enten tidenes beste jul, eller en mye tyngere en...

Wish for a baby, christmas, ivf


Så hva gjør man når tiden står stille? Jo, man prøver å få den til å gå litt raskere! Det beste hadde vært om man klarte å ikke tenke på det, men det vet vi jo ikke er mulig. :) Stikkordet er sysselsetting, å la hodet hvile og gi hendene noe å jobbe med:

  • Bruk mye tid på kjøkkenet, lag ekstra gode middager, bake etc. Det er også en fin treat til mannen som har stått bi gjennom hormon- himmelen/helvete (alt ettersom). 
  • Se en god komedie eller ti. Jeg eeeelsker gode komedier men syntes de er vanskelige å finne (tips tas hjertligst imot). Innbiller meg at det er bra for lille embryo med latter og glede, for man vil jo helst bli på slike steder. :)
  • Er det noe i huset som burde vært fikset men stadig blir utsatt? Fiks det! Føles godt og man kveler noen timer i samme slengen. 
  • Også de andre tingene da, som å komme i bunnen av skittentøyskurven, tørke støv oppå skapene, vaske taket, sortere krydderhyllen i alfabetisk rekkefølge (neida, ikke det minste manisk)...
  • Ha en skikkelig jentekveld! Skravle, le, drømme, dele...
  • Lag fotoalbum! Denne aktiviteten vi så lett utsetter til en gang "vi har bedre tid". Nå er tiden her!
  • Ikke glem alle filmene på mobilen. Kanskje på tide å samle de og lage en ordentlig film?

Og mens jeg venter så drømmer jeg litt om tidenes beste jul... :) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar